O Yeah!

Idag är jag glad gladare GLADAST :)

Underbara Costa Rica

Hemma bra men borta bäst så jävla mycket bättre!!

Hemma igen efter två helt underbara veckor i ett helt fantastiskt land, Costa Rica.
Har nästan haft det för bra. Känns nästan inte verkligt.
I wanna go back! Jag var allt annat än redo att åka hem.

Vad ska man säga om Costa Rica? Det är ett jätte vackert land som har så mycket att erbjuda och männsikorna är bland de goaste jag har träffat.
De lever på tursimen och tar verkligen väl hand om oss turister, de är hjälpsamma och har alltid ett leende på läpparna. Costa Rica är rankat det lyckligaste landet i världen. Det kan jag förstå!
Det är inte så fattigt och de flesta verkade ha det bra ställt och nästan alla prata bra engelska så det var lätt att göra sig förstådd.
Människorna var inte så på.. hur skönt som helst. Inget senioriiiita, kiss kiss, baby baby, visslingar och köp detta och kolla på det här o bla bla bla utan de nöjde de sig med ett hola (alla hälsar på varandra på gatan utan i san jose) Lite småmysigt :)
Naturen är helt underbart. De har lite av allt att erbjuda. Något som passar alla. Grönt och fin överallt och backe upp och backe ner på inte allt för bra vägar. Men det är lite av charmen det också.
Har du chansen att åka till Costa Rica så tveka inte! Värt varenda krona och varenda sekund av den långa flygresan!

Började ju inte så bra med missat flyg i New York och lite krångel med fingeravtryck i imigration men det löste sig ju och vi kom fram till Costa Rica två timmar senare än beräknat och tillome bagaget hittade fram. Så skönt att vi slapp åka dagen efter som de sa först! Vi ville ju till värmen så snabbt som möjligt :)

Sov bara i San Jose innan vi lämnade tidigt för att åka till Dominical. En chill surfställe. Verkligen lugn och ro. Ingen stess alls. Semester! Precis vad jag behövde. Släppa allt, alla tankar och funderingar, jobbet, allt där hemma, allt trubbel och bara slappa av och njuta! En lång strand och lite folk som solade och badade.
Så vi plaskade i vågorna, gick promenad längst stranden och tog lite roliga bilder.
En dag åkte vi till ett naturreservat där vi fick se många olika fåglar, apor och lite annat smått och gott.

Efter att vi lämnat Dominical åkte vi till Quepos/Manuel Antonio vilket vi tycke var det sämsta stället vi var på i Costa Rica. Alldeles för mycket turister och allt kändes bara jätte turistigt.

Nej det var inte det vi var ute efter så vi styrde kosan mot Montezuma. På vägen dit såg vi röda fina papegojor flyga brevid bussen. Häftigt att se! Montezuma är ett litet samhälle som låg vid stranden. Hur skönt som helst. Många hotell/hostel och restauranger så där tillbringade vi två nätter. Hade vi haft längre tid i Costa Rica skulle jag gärna stannat några fler dag. De hade det godaste kaffe jag nånsin har smakat och de godaste Smootiesarna!
En dag tog vi en ridtur på stranden. Bara Jenny och jag tillsammans med vår guide. Så himla fint.
Red på de tomma låååånga stränderna,  i vattnet, i djungeln, backe upp och backe ner. Kom till ett litet vattenfall där vi stannade till och åt färsk ananas. Så gott!
Bestämde oss för att fixa till oss och gå ut att ta en drink så det gjorde vi. Inget direkt partyställe och vi hade fortfarande jetlag så det blev bara en drink sen kröp vi till kojs.

Från Montezuma hoppade vi på den sjukt billiga lokalbussen till Mal Pais/Santa Teresa (kostade typ tio kronor!)
Var en låååååång strand där så där gick vi promenader ocg låg en hel dag nästan och bara solade och badade.
Åt supergod sushi. Den bästa ever. Den bara smälte i munnen!
Efter tre nätter där så var strandlivet slut för denna resa!
Mot Djungeln!

Efter en tur med båten och upp och ner på kringelikrok vägar landade vi i Monteverde. Costa Rica har ju kuster mot både stilla havet och karibien och det är i Monteverde vindarna möts så där är det ofta lite kyligare, molningare och lite regnigare. Det ligger mitt emellan cloudforest och dryforest också så där finns det lite av allt.
Gick till ett reservat och tog en guidad djungeltur så vi skulle få lära oss lite också! Jätteduktig guide som berättade massa om träd, växter och djur. Vi såg bl.a coatis; söta små djur, sengångare, kollibris, apor, andra fåglar, en stor, röd, luden giftspindel, ett ormskinn (ingen om tyvärr) mm mm. Mycket intressant.
Sen blev vi sugna på äventyr! Extremo Canopy var nästa mål. Ziplines. Linbanor högt uppe i träden! Man följde en bana och den längsta linbanan var 1 km lång och 180 meterhög. Det var hur coolt som helst! Fick även göra en tarzansving då man hoppade rätt ut från en plattform och svingade 50 m upp i luften! Vilken jävla kick! Ville bara göra mer!
Hann med ett grodsafari där vi fick se många olika typer av grodor, både giftiga och ogiftiga, färgglada och färglösa innan vi lämnade för att bege oss mot La Fortuna och den aktiva vulkanen Arenal.

Väldigt molning första dagen så man såg inte vulkanen speciellt bra. Det blev en väldigt soft dag då vi inte gjorde något speciellt. Bodde på ett guesthouse hos Mr Lava Lava för 5 dollar natten. Hur bra som helst!
Sen blev det dags för att hitta på något igen.
Började morgonen med ett 70m högt vattenfall dit vi gick ner för hundratals trappsteg. Men väl nere kunde man svalka sig vid foten av vattenfallet. Vattnet var kallt och avsvalkande och det låg verkligen mitt i djungeln och allt man hörde var vattenfallets dån och alla djungeldjur runt omkring.
Efter lunch blev det dags att åka till varma källor ute i djungeln de också. Det var vulkanen som gjorde att vattnet var varmt. Hur skönt som helst, som en jacuzzi mitt i djungeln! Häftigt! På ett ställe kom det en liten å med iskallt vatten också så låg man mellan blev man både varm och kall på engång! Så jävla härligt! Skulle kunnat ligga hela dagen där! Men vi hade andra planer!
En guidad rundtur rund Arenalvulkanen stod på tur. Hade en superduper bra guide som gjorde hela turen intressant! Han hade många historier att berätta och fick en verkligen intresserad av vulkanen och vad som hade hänt förr i tiden. Fick jättefin utsikt över vulkanen. Den är häftig! Man kunde inte se någon lava men man såg rök komma från toppen av vulkanen. Den är en av de tio mest aktiva vulkanerna i världen. Gick där lavan hade flödat 1968 när vulkanen hade ett stort utbrott som begravde två byar och många människor och djur miste livet. Nu är det bara skog där byarna låg. Häftigt att marken är så bördig så sätter du pinnar som staket börjar de växa och bli träd. Coolt! Självklart kunde man ju inte gå så nära eftersom vulkanen spottar ut farliga gaser och det är folk som dött när de försökt gå närmare vulkanen och det ville vi ju inte så vi föredrog att stå och kolla på solnedgången en bra bit från vulkanen :) Underbart vackra solnedgångar här!
Kvällen var det festival i staden och jag och Jenny beslöt oss för att kolla läget! Slutade med att vi hamnade på bullfighting/rodeo. Alltså ingen tjurfäkting, inga svärd inga djur som blev skadade utan det var mest de galna människorna som blev stångade och trampade av de galna tjurarna! Kul att se fast vi var livrädda och höll nog för ögonen lika mycket som vi kollade på det :) Alla som ville fick gå ner och reta tjuren men vi höll oss på säkert avstånd uppe på läktaren! Galna ticos och en del gringos :) Kul att det var lite blandat med lokalbefolkning och turister.

Morgonen efter hoppade vi på bussen till San Jose för att så småningon ta flyget hem :(
San Jose ingen jättefin stad direkt. Lika mycket folk som marken ungefär. Lite kaos.
Hem via Houston och Frankfurt innan vi tillslut landade i Oslo :(

Känns inte bra alls. Har varit hemma i fyra dagar och jobbat i tre och det känns inte bra alls. Ingenting här känns kul och det snöar och är svinkallt. Nu håller jag på att smida nya planer. Jag måste härifrån orkar inte med en vinter till i detta helvetet!

Om två veckor kommer mamy o papy på besök till Oslo. Ska bli kul men besök!
Oj! Det blev ett långt inlägg orkade ni läsa allt?